torsdag 5 november 2015

Hemmaspa med mynta

NÄR JAG OCH DOTTERN besökte Tällberg i helgen så unnade vi oss var sin skön "höstkur" i form av "scrubbing" och massage på Dalecarlias härliga spa. Kuren rekommenderas varmt om det är så att någon som läser det här tänker checka in på just Dalecarlia framöver (vill ni veta mer om hotellet och allt det har att erbjuda klicka i så fall här ).
Lite trött och hängig var jag efter jobbet idag och beslutade därför att pyssla om mig själv en stund. Inspirerad av helgens spabehandling så tillkom i och med detta följande recept på myntadoftande saltscrub:


1 lime (det går säkert lika bra med citron)
3 matskedar rapsolja
2 matskedar salt
En stor näve myntablad. Jag valde vinbärsmynta av bekvämlighetsskäl eftersom den växer närmast ytterdörren.

Myntabladen hackades grovt och limen skars i små bitar. Använder man stavmixer så behöver bitarna vara mycket små - har man en food-processor kan de gärna vara lite större.
Alltsammans lades sedan i en skål tillsammans med salt och olja.


..och så mixade jag...


 ...tills allt blivit till en grynig och lite lös smet.


Sedan var det bara att stoppa fötterna i fotbadsbaljan och scrubba. 
Mycket skönt och effektivt mot torra fötter och underben kan rapporteras! Behandlingen rekommenderas dock inte om man har någon form av skada på den hud som ska scrubbas eftersom både salt och citrus svider om man får dem i sår. Har man en hudåkomma eller allergi mot citrus så bör man förstås inte heller använda just denna scrub. Däremot är både mynta och lime/citron antibakteriella och borde därför - tänker jag helt ovetenskapligt - vara bra för hud som är lite irriterad. 

Slutligen en bild på några kvistar grapemynta som nu stått i sin lilla vas i exakt tre veckor. Bladen har börjat gulna men blommorna är fortfarande vackra. Alla myntor är hållbara och härliga att ha i buketter men jag tror att just grapemynta slår rekord vad gäller att bibehålla sin fräschör.


Ta väl hand om er i höstmörkret!

Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar