lördag 17 oktober 2015

Den sista fägringen

ANTALET FÄRGKLICKAR I TRÄDGÅRDEN har minskat dramatiskt i och med den senaste veckans frostnätter. Snart finns bara minnena - och en mängd fotografier - av tagetes, dahlior och penséer kvar och världen kommer att vara enbart grå, vit och grön under många månader.
Idag har jag ställt in de sista pelargonkrukorna i förrådet där de ska bo över vintern. Flera av dem blommar fortfarande fint men vill man slippa frostskador så är det bara att bita ihop, nypa av alla blomstänglar och se till att jobbet blir gjort. Slänga blommorna nändes jag dock inte göra så de fick ta plats i en kruka för att pryda trappen ytterligare några dagar. Lite tufsiga men vackra ändå!


Många perenner blommar tack och lov ännu även om det börjar tunna ut i leden så här års. Kantnepetan Nepeta x faassenni, har kommit med ett andra flor och höstaster (okänd art) och grapemynta Mentha piperita citrata "grapefrukt" är fortfarande i full gång. Tillsammans blev de till en vacker höstbukett som jag tog med till min mor Astrid som bor bara ett stenkast härifrån. Mamma älskar blommor lika mycket som jag gör och förtjänar verkligen att få en bukett då och då - bland annat för att hon är hundvakt åt Elsa alla veckans vardagar!



För övrigt tycker jag att det är märkligt att just grapemyntan inte slagit igenom som rabattväxt. Den har ju alla kvaliteter man kan önska av en sådan och dessutom sprider den sig inte alls på samma endemiska sätt som de flesta andra myntor gör.

En solig söndag, visst hoppas vi på det!

Bästa hälsningar Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar