söndag 25 oktober 2015

Exkursion på ruderatmarken

TOG IDAG MED MIG KAMERAN och gick på upptäcktsfärd på den obebyggda tomtmarken eller "ruderatet" jag nämnde i gårdagens inlägg. Jag hade inga förväntningar på att hitta några ovanliga växter - åtminstone inga blommande sådana - men jag var ändå nyfiken på vad som fanns där. Och nog fanns det blommor alltid, faktiskt många fler än jag väntat mig att finna en solig dag i slutet av oktober.


Där fanns blommande gullris, Solidago vigaurea...



 ...blåklocka, Campanula...



 ...styvmorsviol, Viola tricolor...



 ...rosetter av kungsljus, Verbascum thapsus...



...tuvor av söta små nävor, Geranium...


... maskros, Taraxacum ruderalia...



...röllika Achillea millefolium...


..och bergklint Centaurea montana.


 I våras var stora delar av ytan gul av tussilago och överallt vilar nu "hästhovarnas" blad mot marken. 


Att ruderatmark också kallas "skräpmark" är lätt att förstå för området ser verkligen skräpigt och rörigt ut - framförallt nu när det mesta av växtligheten vissnat ner. Några år till och naturen skulle säkert ha ställt allt i ordning efter människans skövling, men nu verkar det faktiskt som att nybyggnationerna kommer igång efter årsskiftet. Hoppas dock att det dröjer en bit in på sommaren innan husen är på plats, för jag vill nog gärna göra en "vårexkursion" också!

// Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar