måndag 19 oktober 2015

Kål och mynta

ENLIGT BONDEPRAKTIKAN som jag älskar och som faktiskt väldigt ofta spår rätt, så vad det igår den 18 oktober "Kål-Lukas" dag.  Bor man i Västergötland så ska man ha skördat alla sina grönsaker innan just detta datum. Själv bor jag i Västmanland och har jag bara grönkål (och kirskål) i min trädgård och grönkålen, ja den får faktiskt stå över vintern.


"Kål och mynta kan väl inte passa ihop", tänkte jag men Googlade för säkerhets skull på "mint and cabbage salad". Det visade sig att jag hade fel. 1 560 000 var siffran för antalet sökresultat bara för olika salladsrecept. Google och Internet är fantastiskt och här kommer vad som förhoppningsvis är en fantastiskt god sallad med mynta och kål:

Thaisallad med kål och mynta

1 tsk vegetabilisk olja
1 msk citronsaft
1 tsk socker
3/4 tsk salt
1/2 liter finstrimlad vitkål
1/2 finskivad röd lök
1 dl riven morot
2 tsk finhackad mynta (lämpligen grönmynta min anmärkning)
2 tsk finhackad koriander

Blanda samman de fyra första ingredienserna i en stor salladsskål. Tillsätt strimlade grönsaker och örtkryddor. Blanda väl. 

Receptet är hämtat från http://www.epicurious.com/ och är som sagt ett av 1 560 000 så det finns lite att välja på om man inte gillar ovanstående kombination.



Nötväcka och pilfink.

Full fart är det redan vid mina fågelmatsstationer. Jordnötter är det som gillas bäst av de flesta småfåglarna och det går åt ett antal kilon under en vinter. Missar man att handla hem nötterna så fungerar det fint att servera havregryn som fått marinera lite i matolja istället - men det vet säkert alla som läser det här för trädgårdsvänner är så vitt jag vet nästan alltid synonymt med fågelvänner.


Hälsningar Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar