lördag 15 augusti 2015

Fuskmyntor i min trädgård!

I MIN TRÄDGÅRD finns inte bara äkta myntor utan även några som bär namnet mynta men som egentligen tillhör en helt annan växtart.

Favoriten är Kungsmynta – Origanum vulgare - som blommar vackert från mitten av juli och långt in på hösten och vars torra blomställningar sedan är en prydnad hela vintern. Blommornas nektar älskas av fjärilar, bin och humlor och bladen kan användas färska eller torkade i allsköns matlagning. Växen som innehåller thymol – en lättflyktig olja med antiseptiska egenskaper - är dessutom en medicinalväxt som i egenskap av the, gurgelvatten mm kan brukas både invärtes och utvärtes. Jag älskar Kungsmyntan och har placerat den på många ställen runt om i trädgården. Den växer tacksamt i full sol såväl som på tämligen skuggiga platser. 


Kungsmyntan är inte lika endemisk som äkta myntor men är en snabbväxande planta som sprider sig ganska lätt också med hjälp av frö. Låt den göra det och fjärilarna kommer att flockas i din trädgård!

Temyntan – Monarda didyma – härstammar från Nordamerika där den använts av indianerna som medicinalväxt och även som krydda. Temyntan är en vacker, hög perenn som finns i många olika färgvarianter och kan lätt drivas upp från frö. Bladen vars doft påminner om oreganons mer än om de äkta myntornas, kan användas till the som krydda i potpurrier mm.



Drakmynta – Physostegia virginiana – har inga likheter alls med myntorna förutom namnet. Varför den fick namnet "Drakmynta" är för mig ännu en gåta men det var i alla fall den engelska botanisten George Bentham som namngav växten. Drakmyntan saknar eteriska doftämnen i bladen och har inte heller någon utseendemässig likhet med myntorna. Drakmyntan finns i vita och rosa varianter; mina vita har ännu inte börjat blomma och därav publiceras bild senare!


Rosenmyntan – Calamintha grandiflora – är en fin perenn vars blad har en tydlig mintdoft och kan användas till the. Jag har placerat min Rosenmynta i grönsakslandet - där trivs den bra och sprider sig lika friskt som sin ”kusiner” de äkta myntorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar