måndag 24 augusti 2015

TrädgårdsTOKIG???

JAG GILLAR ATT TESTA nya idéer, både mina egna och andras. På en trädgårdsmässa i Örebro förra året berättade en föreläsare om knepet att täcka marken med dagstidningar under två år, för att få en ogräsfri planteringsyta. När två år passerat var det bara att lägga jord ovanpå tidningarna (som i stort sett förmultnat) och plantera. Ingen grävning, ingen bortkrattning av rötter, inga skottkärror fulla med grässvål. Dessutom - betydligt färre turer till pappersåtervinningen.

Så, just nu och en ganska lång tid framöver kommer det att se ut så här i en del av min trädgård. Att lägga ut tidningar och bära hem sten visade sig vara ett drygt jobb men skam den som ger sig - innan vintern kommer kanske jag lyckats täcka hela området intill stenmuren och sedan är det bara att vänta i två år...

Den vattenlösa, stenlagda dammen är ett annat projekt som visade sig gå sisådär. Lade endast markduk under stenarna då just denna del av trädgården är tämligen sank och jag närde en förhoppning om att vatten skulle tränga upp och samlas naturligt i dammen. Så blev icke fallet så det blir att ta bort alla stenar och lägga en riktig dammduk till nästa säsong...

Något om mynta måste jag såklart skriva även idag. Det blir att fotbadet känns så mycket härligare om man "kryddar upp det" med myntablad och några tagetes.

Ett vackert fotbad ger extra fina fötter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar