söndag 23 augusti 2015

Myntor och harsvansar


BLAND ALLA PLANTERINGAR på Wij tyckte jag att den här långsmala samplanteringen av mörkröd gladiolus, dito sommardhalia, zinnia, harsvansgräs och tigeröga var. En fantastisk kombination som jag absolut måste ha i min egen trädgård nästa år!




Men - ingen rabatt utan myntor i min trädgård så nu behöver jag ta mig en ordentlig funderare på vilka myntor som kan tänkas passa rent färgmässigt och som också kan leva i samklang med harsvansgräset. Ettåringen "Tigeröga" som ses i framkanten på bilden ovan, har jag drivit upp från frö tidigare år (dock inte till den här sommaren). Det är en - för er som inte är bekant med den - ca 15 cm hög rikblommande växt. Tämligen ömtålig och vek till sin karaktär innan den växt till sig ordentligt, då är den desto tåligare och blommar friskt långt in på hösten. Tigerögat kommer absolut att ingå i min version av ovanstående plantering, eftersom där behöver finnas en lägre, långblommande växt i rätt färg och det återfinns nog tyvärr inte bland myntorna.
Bladmynta "röd shiso" (perilla frutescens var.crispa) är en kryddväxt jag aldrig prövat att odla men som lär ha en smak av koriander, citron och curry i kombination (bild finns i Impectas frökatalog). Tänker att den borde passa i rabatten. "Veripeippi" heter en annan variant av sk bladmynta som har något mörkare färg och jag tror att de båda fuskmyntorna kan bli mycket fina i kombination med gräs och tigeröga!

Sannolikt kommer jag att behöva ta hjälp av ännu en "fuskmynta" för att lyckas åstadkomma en vacker och intressant kombination och då faller valet säkert på en "Monarda" (Temynta). Jag har redan rosa Temynta i min trädgård men tänker att jag också behöver driva upp den mörkröda Monarda citriodora subsp. austromontana "Bees' favourite" till min nya plantering. Ja, en del "forskningsarbete" kommer nog att behövas för att hitta de rätta växterna och sedan var det det där med att gräva en ny rabatt också...
Ny rabatt men var??? Tur att det finns en del gräsmatta kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar