måndag 10 augusti 2015

Min trädgård, mitt liv.

JAG HAR ALLTID ÄLSKAT smaken av mint och jag har alltid älskat naturen,
växter och trädgård. Matlagning har sedan barnsben varit en passion (och en gång i tiden mitt yrke) men som Du kära läsare kommer att märka, så är den här bloggen en trädgårdsblogg där recept och matlagningstips bara är en accent. Fokus ligger på min trädgård och på vad som enligt min mening är drottningen av växer däri: Mynta.

JAG HAR BOTT i min trädgård sedan hösten 2010. Att hitta ett litet hus med stor tomt i det vackra Strömsholm där jag var uppväxt ( men lämnat som tjugoåring ) hade länge varit ett mål. Så en dag fick jag veta att ett hus som kanske var det jag sökte var till salu. Jag åkte dit för att ta mig en titt. Parkerade bilen och gick upp för den lilla stigen som ledde längs med den gamla stenmuren som omgärdade tomten. Det växte hasselbuskar överallt och tomten var snårig men full av verklig skönhet och jag blev varm inombords när jag kikade in över muren; den här platsen var den oslipade diamant jag sökt efter.


NÅGON MÅNAD SENARE stod jag med nycklarna i handen. Det var augusti, syrsorna gnisslade i gräset och luften var mättad av gröna och gula dofter. Istället för att gå in i huset förde mina steg mig mot den lilla skogsbacken som utgjorde en tredjedel av den 2700 kvm stora tomtytan. Jag steg in mellan ekar, tallar och hasselbuskar. Därinne var marken täckt med nedfallna grenar, fjolårslöv och blåsippsblad. Fåglar kvittrade och sjöng, mossbelupna stenar vilade mot varandra. Jag befann mig i mitt eget tempel. Mitt trädgårdstempel. Huset i mitten av tomten var litet och i behov av en ordentlig renovering men det var av ringa betydelse. Mitt främsta livsrum hade jorden som golv, träden som väggar och himlen till tak. Här skulle jag bo, här skulle jag leva och här skulle jag kanske också dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar