torsdag 27 augusti 2015

Trädgårdsbilder och lite trädgårdsfakta

INSÅG PRECIS ATT JAG GLÖMT att göra en ordentlig presentation av min trädgård här på Myntamania. Så, här kommer fakta och lite blandade bilder - om du/ni har frågor, reflektioner, tips eller funderingar så blir jag jätteglad över att få ta del av dem. Skriv alltså gärna i kommentarsfältet!

Min trädgård är 2720 kvadratmeter stor och jag har bott här i ganska precis 5 år. Ungefär en tredjedel av ytan utgörs av en skogsdunge som domineras av ek och hassel, men där det också finns björk, tall, gran, rönn, lönn och körsbärsträd. Naturen är som bekant fantastisk och att så många stora träd kan samsas, leva och frodas på en så begränsad yta är egentligen otroligt.

En liten bit av dungen så som den såg ut i maj.
 Där det tidigare bara fanns ris och brännässlor håller nu ett woodland på att växa fram.
Zonmässigt befinner sig min trädgård i zon 2-3 och då närmare 2 än 3 på grund av att skogsbacken skyddar mot kalla nordanvindar. Vi befinner oss också ganska nära Mälaren även om det är någon kilometer till vattnet, vilket påverkar klimatzonen åt det positiva hållet.
Jordmånen utgörs huvudsakligen av morän med inslag av lerjord innanför stenmuren i den nordöstra delen, där tidigare ägare förmodligen odlat potatis. Trädgården är som synes av det "rufsiga slaget" med en blandning av "tama" och vilda buskar, örter, träd och blommor. Även om jag samlar på växter - både myntor och andra - och fler och fler kultiverade plantor tar plats i min trädgård, kommer jag absolut att behålla den vilda och livliga karaktären. Har man naturen inpå knuten blir det bara konstigt annars!

När jag flyttade hit fanns bara en vildvuxen plantering vid entrén och några bärbuskar. Det var torftigt och färglöst runt huset med ett undantag - hela södersidan täcktes av rosen Flammentanz och en makalös blomning tog sin början i slutet på juni och gör så varje år.

När Flammentantzen blommar  - ja då bor även jag i Rosenbad!

Vackra Strömsholms slott ligger på promenadavstånd.

Det finns mycket mer att berätta om min trädgård men detta får räcka för nu. 

På återseende!


Nordvästra delen av trädgården  domineras av det gamla körsbärsträdet som är ett enda vitt moln av blommor på våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar