söndag 8 november 2015

Birdie nam, nam!

HAR VARIT PÅ GRANNGÅRDEN IDAG. Det är en av mina favoritbutiker vilket inte är så konstigt eftersom där finns saker både till trädgården och till djuren. Dessutom har jag kommit på att de bästa - och snyggaste - skorna/kängorna och stövlarna oftast finns i "djur och natur" butikernas ridsportsortiment så numera är det nästan bara där jag köper skodon till vintern.

Det var dock inte kläder jag var ute för att handla denna gång utan fågelmat. Det finns en uppsjö av olika sorter och det är nog bra om man har lite koll på vilka fåglar som brukar besöka fågelbordet och vad de gillar att äta, innan man köper på sig ett storpack av något slag. Bra info om vad olika fåglar vill ha och behöver, hittar man på naturskyddsföreningens hemsida, här finns en genväg dit.

Att mata fåglar måste ha blivit lite av en trend åtminstone drar jag den slutsatsen efter besöket på Granngården. Där fanns nämligen fågelmatarstationer, foderautomater och talgbollshängare i massor av modeller. Här kommer ett axplock:





 Allra lyxigast och dyrast (tveksamt däremot om den är bäst för fåglarna) var denna variant som hade ledbelysning!


Själv köpte jag den här enkla men roliga modellen lämpad för talgbollar eftersom skatorna dragit iväg med min gamla talgbollshållare till okänd ort.


En riktigt bra hemsida med massor av "bra att ha" saker både till trädgården och djurlivet i densamma
har Vivara (samtliga bilder nedan är hämtade från www.vivara.se).

 Hängande vattenskålHållare för jordnötssmörFoderhus Jupiter

Dessutom säljs där både lökväxter, perenner och buskar varav de flesta har stor dragningskraft på humlor, bin, fjärilar och andra insekter. En riktigt bra web-shop för oss som gillar att ha många levande varelser i trädgården -  klicka här så hittar du dit!


Trevlig söndagskväll!

Hälsningar Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar