söndag 4 oktober 2015

Buskar med myntaegenskaper och en rosa hundpromenad

VILKET TIDIGARE NÄMNTS här på Myntamania, innehåller myntasläktet ca 25 olika arter och någonstans runt 600 hybrider.
Att det inte går att ange några absoluta antal beror på att artsystematiken inom myntasläktet är komplicerad och att många namngivna arter/hybrider varierar till sin beskaffenhet beroende på var de växer. Att myntorna korsar sig med varandra - vilket ofta händer - gör också att det ibland är svårt att avgöra om det är en egen art eller en beständig och beståndsbildande hybrid man har att göra med. Vissa myntors vetenskapliga OCH svenska namn har dessutom ändrats flera gånger vilket såklart bidragit till förvirringen. (Källa: http://linnaeus.nrm.se )

Hemma i min trädgård har jag vid dags dato 22 olika myntor vilket känns tämligen futtigt i sammanhanget. Samlingen utökas dock regelbundet och nu på hösten brukar jag finkamma plantskolorna häromkring på jakt efter nya arter/hybrider.
En mynta jag länge försökt hitta här i Sverige är Barrmynta mentha cervina, som växer vilt i västra medelhavsområdet, på Azorerna och i Nordafrika. Växten är en hotad art då de våtmarker där den trivs kontinuerligt minskar i omfång. Det är tveksamt om barrmyntan är härdig på våra breddgrader men såklart kommer jag ändå att pröva att krukodla den här om jag får möjlighet.
Barrmyntan finns att köpa från engelska websidor bl a www.thewatergarden.co.uk och även i vissa plantskolor på de brittiska öarna så om det blir web-shopping eller en resa till England framöver det återstår att se.

Mentha cervina flower.jpg
Barrmynta (bild från Wikipedia)
När jag googlade runt efter nya myntor så dök plötsligt den Australiensiska Mintbusken upp och jag fick därmed svar på min tidigare undran om det finns klängväxter eller buskar med "myntaegenskaper". Prostanthera rotundifolia är en städsegrön buske som kan bli upp till två meter hög, med små mörkgröna blad (som doftar starkt av mint) och lila blommor. Växten verkar vara ganska vanlig i England trots att härdigheten hos vissa varianter inte är så god. Mintbusken har enligt uppgift alla de egenskaper som myntorna har; bladen kan användas till the och blommorna har en stark dragningskraft på humlor, fjärilar och andra insekter.

Här en bild på de vackra blommorna från www.edenprojekt.com:

Australian Mint Bush

Mintbusken som växer vilt i Australien trivs bäst i full sol och väldränerad jord. I sin naturliga miljö har den lila blommor men varianter med rosa och vit blomning har tagits fram och finns att köpa. På de brittiska internetsidor jag tittat på rekommenderas att man övervintrar busken frostfritt då den inte klarar mer än ner till noll grader. 

Den intresserade kan läsa mer här:

PROSTANTHERA aspalathoides
En variant av mintbuske benämnd Prostanthera Aspalanthoides


ELSHOLTZIA stauntonii
ELSHOLTZIA stauntonii
Ytterligare en mintdoftande buske hittades på Burncoose Nurseries hemsida - Elsholtzia Stauntonii - som helt enkelt kallas just "Mintbush".


Elsholtzian blir i allmänhet 1-1,5 m hög och är härdig i större delen av Storbritannien och är utifrån det ett lämpligare val för svenskt klimat än den australiensiska mintbusken. Den uppges klara ner till 10 minusgrader och borde med andra ord gå att ha i zon 1 här i Sverige om den skyddas under vintern. Busken blommar under sensommaren och visst finns stora likheter med med myntorna både vad beträffar blad och blommor.
















































Igår (lördag) deltog min yngsta dotter, jag och hunden Elsa i en manifestation mot cancer i centrala Västerås; En Rosa Hundpromenad.
Det finns många saker man kan och bör engagera sig i men just kampen mot cancer ligger mig extra varmt om hjärtat då min familj är hårt drabbad av sjukdomen.
Ett härligt inititativ och en härlig promenad!

Sakta flyter Svartån genom Västerås.

Runt 200 personer och nästan lika många hundar deltog i den Rosa Promenaden.

Jag hade tyvärr inget rosa att ta på mig men Elsa
hade i a f ett rosa halsband!


Vill önska alla en skön söndag - var snälla mot varandra och mot er själva och ta en extra kanelbulle till fikat!

// Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar