onsdag 30 september 2015

Trevliga tvååringar och mynta med frågetecken

JAG GILLAR VERKLIGEN bienner  - "tvååringar" som man också kallar dem - och har många av dem i min trädgård. Borstnejlikan dianthus barbatus blommar i många olika nyanser av rosa och karamelliga kombinationer av rosa och vitt under större delen av sommaren, även om den har sitt vackraste flor under försommaren. Så här års nyper jag av de torra fröställningarna och strör på vinst och förlust ut de små fröna lite här och där i trädgården.



Kungsljuset verbascum thapsus planterar sig självt mellan uppfartens stenplattor och den intilliggande rabatten. Sitt namn har den ståtliga växten faktiskt inte fått p g a sina gula blomspiror utan av att man förr doppade blomställningen i tjära och använde den som fackla.

Ber alla om överseende med att det är ostädat i rabatten - de svampangripna rosbladen är numera uppbrända!

Judaspenningar lunaria annua är mest känd för sina silverglänsande fröskidor men jag är väldigt förtjust i de rosa och vita blommorna vilka kommer tidigt på våren och är så fina tillsammans med olika lökväxter. Första årets gröna bladverk går inte av för hackor det heller.


På tal om förtjust så blir man just det när man hittar smultron den sista september...


Måste publicera ännu en bild på mina blommande rädisor. Från att tidigare varit helt vita har de små söta blommorna nu fått en ljuslila nyans. Rädisorna har blommat konstant hela sommaren och det är gott om frön i de knubbiga ärtskidorna. Såklart ska dessa sparas och planteras ut nästa sommar och det ska bli mycket intressant att se om samma fenomen upprepas; d v s att det inte blir några rädisor alls bara blad och blommor! 




Slutligen en bild på en mynta som ännu inte blommat men som är på väg att göra det just dessa dagar. Den okända hybriden (vilket jag förmodar att det är) fick jag av min före detta kollega Anna-Lena och eftersom växtens namn ännu är okänt har jag temporärt döpt den till Anna-Lenas mynta  Att det finns släktskap med rundmyntan mentha suaveolens är tydligt och till utseendet liknar växten äppelmyntan men den har en betydligt kryddigare doft och helt vita blommor. Bild på den blommande myntan kommer framöver om inte frosten tar den innan den hinner slå ut!

Anna-Lenas mynta


Någon lista på de myntor jag allra helst skulle vilja tillföra min samling har jag inte hunnit få ihop ännu men det kommer senare i veckan. 
Ha det nu riktigt gott under de vackra brittsommardagar som stundar!

Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar