fredag 11 september 2015

Vattenmynta och exkursionsplaner

KOMMER NI IHÅG när man gick på låg- och mellanstadiet och fick gå på exkursion under biologilektionerna? Det var så spännande att uppleva djur- och växtliv på ett nytt och mycket mer ingående sätt; det tror jag de flesta av oss barn i klassen tyckte. Minns hur jag efter skolan tog fram förstoringsglaset som egentligen hörde ihop med frimärkssamlingen och gav mig iväg ut på egna små fältundersökningar. Att beskåda växter, svampar, lavar och mossor genom förstoringslinsen var som att upptäcka en ny värld. Vet inte om jag någonsin gjorde några sensationella fynd men fascinationen av att leta efter spännande saker i skog och mark - i smått och i stort - har i alla fall följt med mig ända sedan dess.

Lite kort info om den inhemska myntan Vattenmynta (Mentha aquatica):
Vattenmyntan kan blir mellan 50 och 70 cm hög och har blad som kan vara mer eller mindre rundade/spetsiga och även ha sågtandad kant i olika omfattning. Myntans violetta blommor som sitter i "huvudlika" samlingar både i växtens topp och i kransar längre ner på stjälken, slår ut under högsommaren. Mentha aquatica är variabel och delas in i vanlig vattenmynta (hårig) och strandmynta (kal). Växten förekommer förstås oftast i närheten av vatten både i inlandet och i kustområdena, från Skåne och en bit norrut. Underarten Strandmynta kan hittas ända upp till Hälsingland. (källa: www.linnaeus.nrm.se) 



Tillbaka till det här med exkursioner - tänkte nämligen ge mig ut på en sådan här i Strömsholm under morgondagen. Som ni säkert redan räknat ut är det våra inhemska myntor jag har för avsikt att leta efter. Har ingen aning om de växer häromkring men hoppas kan man ju alltid!

Foto: Impecta (...som också säljer frö om man vill så sin egen Mentha aquatica)
Rätt växtmiljöer finns i alla fall då här finns både mindre och större vattendrag i vars närhet Vattenmyntan borde kunna trivas och ängsmark i närheten av Mälaren där Åkermyntan skulle kunna tänkas växa.

Trakterna kring Strömsholms slott bjuder på stor omväxling.

Ängsmark och hagar...
Gott om platser för en liten hund att springa på.

Grävda kanaler
...och hästar i hagar (överallt).
Håll gärna tummarna för att jag hittar det jag söker...

Önskar er alla en fin och trevlig helg! // Anna

1 kommentar:

  1. Den som söker den finner...
    Fin bild på hunden i gräset.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera