tisdag 15 september 2015

Nya rabatten - skiss

JAG SKULLE NOG BEHÖVA gå en datakurs... Har pysslat en bra stund med att få till skissen över den nya planteringen men tji fick jag när jag försökte överföra den hit till Myntamania. Det gick inte att kopiera över visade det sig så jag fick ta fram - den gamla - kameran och fota utskriften istället. Resultatet blev inte särskilt bra tyvärr men jag hoppas ändå att det går att få en idé om hur jag tänkt mig att det ska se ut.


Som ni ser är det en enkel rabatt med stora ruggar av perenner i vitt, rosa, blått och violett. De flesta växterna är ganska tåliga till sin karaktär vilket är ett medvetet val. Rabatten kommer nämligen att ligga kant i kant med den största gräsytan på tomten och där kastas det inte sällan boll tillsammans med hund, spelas kubb och krocket mm. Blomstren behöver m a o tåla att bli lite tilltufsade emellanåt.

Jordmånen på platsen är morän med ett lager lerjord ovanpå. Marken är generellt fuktighetshållande eftersom planteringen ligger i den lägst belägna delen av trädgården - ett förhållande som kan bli en utmaning för växter med lite lägre härdighet. Tror och hoppas dock att de sorter jag valt kommer att klara sig bra på platsen!

Här en lite tydligare växtlista än ovan:

Vitsippa anemone nemorosa                                  
Myskmadra galium odoratum
Löjtnantshjärta dicentra spectabilis                       
Blanknäva geranium nodosum
Julros helleborus                                                         
Gillenia gillenia trifoliata
Grapemynta mentha piperita ”grapefrukt”          
Jordgubbsmynta mentha spicata ”strawberry”
Mjölkklocka campanula lactiflora                          
Rosenflockel eupatorium purpureum
Stormhattsranunkel ranunculus aconitifolius      
Kransveronika veronicastrum virginicum

Mellan perennerna: 

Balkansippor anemone blanda
Rysk blåstjärna scilla siberica 
Vita narcisser narcissus.

...några sommarblommor lär också få plats de första säsongerna.


Tomatskörden verkar bli god i år - även för oss som ännu inte äger ett växthus - och det kan vi nog tacka de varma veckorna i augusti för. De här bifftomaterna härstammar från frön som min dotter köpte i Barcelona för några år sedan. De är otroligt köttiga, perfekta till bruschettan och faktiskt också goda att tillreda i grönt och omoget tillstånd, exempelvis i en wok.
Namnet på sorten försvann med påsen men fröpåsarna fanns att köpa på många "turistställen" i den katalonska huvudstaden. 

Lev väl!

//Anna

                                                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar