torsdag 3 september 2015

Tuffingar i rabatten

DET HAR REGNAT några dagar. Det var välbehövligt och dessutom spar jag mycket tid på att slippa vattna på kvällen. Nackdelen är att man inte kan njuta av trädgården på samma sätt, när man kommer hem från en lång arbetsdag och regnet öser ner. Jag brukar i alla fall ta en tur under paraplyet bara för att och många blommor är ju faktiskt ännu vackrare i regnvåt skepnad.

Temyntan (monarda didyma) har fått sig en dusch!

Idag har dock solen ödslat septembersköna strålar över Strömsholm med omnejd och jag hann förutom en ordentlig hundpromenad med Elsa även pyssla lite i trädgården under kvällen. Eftersom sommaren börjar lida mot sitt slut så börjar det bli dags att utvärdera sommarsäsongen och därmed också fundera över de erfarenheter som gjorts hitintills under år 2015. Ett tankespår den här kvällen var vilka andra växter som klarar av att leva sida vid sida med de tuffa myntorna. Vilka som harmonierar med de olika myntorna och vilka man gör klokast i att inte plantera i närheten.

Betydligt mer invasivt än myntorna är penningbladet(lysimachia nummularia) som på bilden nedan näst intill konkurrerat ut pepparmyntan (mentha x piperita). Penningbladet fanns i min trädgård när jag flyttade hit och även om jag älskar blommor så vill jag nog påstå att jag helst av allt varit utan lysimachians fägring. Har döpt om den till "gula faran" eftersom den far fram överallt och i och med det utgör en fara för de flesta andra växter.


























En växt som verkar trivas utmärkt i myntornas sällskap är kransveronikan (veronicastrum virginicum). Den blommar samtidigt som många myntor och visst utgör de en fin kombination!

Kransveronika tillsammans med äppelmynta(rundmynta?) och toppmynta.



Vippigt värre!
Det finns förstås en uppsjö av växter som kan trivas bra i myntornas närhet och man ska heller inte glömma att vissa arter av mynta inte alls är intresserade av att tränga undan sina grannar. Läs bara på innan du planterar så att du vet vad du har att göra med och för "fegisar" finns ju alltid möjligheten att säkra läget genom att plantera i nedgrävd hink eller kruka!

Bollvivan (primula denticulata) som blommar tidigt på året innan myntorna ens
tittat upp ur jorden, frodas bland toppmyntorna.
Slutligen vill jag puffa för att plantera mynta intill rosor eftersom den hjälper till att skrämma bort bladlöss - visst är väl myntorna de mest fantastiska bland växter!
                                       
                                      På återseende!




4 kommentarer:

  1. Gul penningblad är relativt lätt att bli av med - särskilt efter/under regn. Själv har jag haft den som ett döljande täcke över ett riktigt fult parti. När jag inte behövde den mer rensade jag den bort.
    Tänk om myntorna skulle kunna hjälpa mot rost i jorden (rosor får bl.a. svartfläckssjuka - jäääätttefuuult), då skulle jag utan tvekan plantera massor ;-)!

    /Anja

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om att rensa bort penningbladen när det är fuktigt i jorden. Tror att jag får tillfälle till det i helgen.
    Att myntorna skulle hjälpa mot svartfläckssjuka vore en dröm, men tyvärr får vi nog fortsätta att plocka bort blad... Bästa hälsningar Anna

    SvaraRadera
  3. Ja blommor är vackra när de har tvättat sig i ansiktet. Smart att ta en sväng med paraply och trotsa regnet. Jag bryr mig inte så mycket om vädret när jag är ledig men när jag jobbar vill jag ha det perfekta vädret.Skall testa någon mynta tillsammans med någon ros.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren Annika - har läst mig till att man kan skrämma iväg skadeinsekter även på kålväxter genom att samplantera dem med mynta. Ofta finns de väl lite mer utrymme i grönsakslandet om man vill pröva myntor i egenskap av "bekämplingsmedel"! Trevlig helg // Anna

    SvaraRadera