lördag 19 september 2015

Eau de colognemynta

ALL VÄRLDENS BACILLER tycks ha flyttat in i min näsa och den här vackra septemberdagen har därav huvudsakligen tillbringats i soffan. Jag är extra glad över att ha hund dagar som denna för Elsa håller mig troget sällskap emedan katterna  - på katters vis - väljer att ligga ute på altanen och gotta sig i det fina vädret.

En liten tur i trädgården fick det ändå bli förstås. Det var liv och rörelse i solen där alla insekterna kämpade på för att samla mat till vinterns förråd. Extra mycket fart var det bland höstastrarna men så är de också relativt nyutslagna och därmed fulla med nektar.

Det surrar om höstastern!
Med risk för att bli tjatig kommer här ännu en bild på tagets och humla. Namnet på den läckra tagetesen som under gynnsamma förhållanden blir en över halvmeterhög buske, kan jag dessvärre inte ange eftersom jag fått dess frö från en bekant till familjen. Det kan dock vara sorten "Mr Majestic".

Mr Majestic eller inte - majestätiskt vacker är tagetesen i alla fall.
Eau de cologne mynta mentha piperita var. citrata blommar sent och har precis kommit igång trots att den växer på den soligaste platsen i trädgården. Det råder lite namnförvirring runt den här växten som även kallas bergamottmynta och apelsinmynta. Jag föredrar dock "eau de cologne" eftersom hybriden verkligen doftar parfym om man hastigt drar med handen över bladen. Växten som har gulgrönt bladverk är relativt lågväxt - ca 15 cm  - men då min eau de colognemynta växer på en torr och solig växtplats kan det vara förklaringen till att den inte är särskilt högrest och närmast har ett krypande växtsätt.
Eau de colognemyntan kan precis som de flesta andra myntor användas till the, till att lägga i badvattnet mm men används också kommersiellt till parfym, tvål och andra skönhetsprodukter. Enligt uppgift ska denna mynta också vara extra effektiv mot hudinfektioner. 


Om jag haft ett badkar skulle jag i denna stund tappat upp ett hett bad, strött ut massor av myntablad i vattnet och krupit ner. Men nu har jag inte det och därför får den gamla huskuren att ånga de förkylda luftvägarna genom att hälla kokhett vatten i en skål och göra ett "ångtält" med hjälp av en handduk över huvudet duga. Självklart lägger jag minst en näve myntablad i vattnet!

Lev väl,

// Anna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar