torsdag 10 september 2015

Planering pågår

EN WEBKURS I TRÄDGÅRDSDESIGN fick jag i fin present från dotter och svärson när jag fyllde år för några månader sedan. Har inte påbörjat studierna än, de får vänta till vintern då det brukar finnas lite mer tid över under kvällar och helger. Tills jag lärt upp mig i ämnet får jag göra så gott jag kan utifrån de amatörkunskaper jag har och googla lite om det kniper.
Det mest aktuella projektet - den nya stora rabatten i trädgårdens nedre del - har jag redan berättat lite om. Jobbar just nu på en planteringsskiss och som vanligt krävs en hel del tankeverksamhet för att få till vackra och spännande växtkombinationer och en fin blomning från tidig vår till sen höst. Lite knepigt läge är det dessutom: Stora träd i närheten, fuktig mark och halvskugga. Rabatten ska gå i vitt, rosa och ljusblått hade jag tänkt. Någon eller några myntor kommer förstås att finnas med - tror dock att jag ska var "försiktig general" och plantera dem i hinkar med hål i botten den här gången. Julrosor (Helleborum) trivs bra med de givna förutsättningar och flocklarna (Eupatorium) lika så. Nävor (Gernaium) finns det för alla förhållanden och de är oftast underbara och långblommande marktäckare dessutom. Att bläddra i trädgårdsböcker och försöka visualisera hur det ska bli, att sedan skissa, tänka igen, sudda och bläddra vidare det är en härlig process - vi får se hur resultatet blir till slut!

Här ska den nya rabatten ligga.

Jordgubbsmyntan (Mentha spicata "strawberry") blommar fint under augusti-september. Den kommer nog att passa i rabattens främre del.

Imorgon är det fredag igen och som vanligt har veckan gått fort. Hoppas solen kommer att lysa över oss ännu några dagar till!

Hälsningar från Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar