måndag 28 september 2015

Ängelsberg och katten Jamis

I helgen gick turen till Ängelsberg, en liten ort vid sjön Åmänningen inte långt från staden Fagersta i norra delen av Västmanland. Ängelsberg är en plats med en spännande och mångfacetterad historia; här finns bland annat Engelsbergs bruk som är upptaget på världsarvslistan och Oljeön där det fram till en bit in på förra seklet fanns ett oljeraffinaderi. I början av 1900-talet fanns här också en konstnärskoloni och kanske är det därför det också skapats en mycket intressant skulpturpark just på denna plats. Parken är belägen längs med Snytenån som sakta ringlar mellan själva Ängelsberg och bruksområdet och sommartid lär utställningen vara utvidgad även med andra konstverk än de permanenta.

Det fanns mycket att titta på i parken och den kringliggande miljön med forsande vatten, små laguner och gamla fiskodlingsdammar skapade en fascinerande kombination av konst gjord av människohand och naturens egna estetiska mästerverk. Som jag tidigare nämnts är jag ingen stor vän av trädgårdskonst men många av de skulpturer som fanns i parken skulle jag mer än gärna ha haft i min trädgård!

"Griniga gamla gubbar" på en stenbänk vigd åt filosofiska tankar.

Sälarna i vattenbrynet såg man inte först, så välplacerade var de!






T o m en så artificiell sak som en spegelpyramid hade man lyckats få att smälta in i omgivningen.
Lustiga figurer i någon slags metall.

Vill ha, vill ha, vill ha - en vattentrappa i min trädgård!!!




Mycket fascinerande var att när vi stod och tittade på skulpturen benämnd "Afrikansk häger" så kom en livs levande häger flygande och landade bredvid slussen! Tyvärr använder jag fortfarande min gamla kamera (ångrar verkligen att jag inte tog med den nya istället) och kunde därför inte zooma in den stora fågeln som sitter på gräset vid den stenlagda kanten och ser ut som en staty även den.
Nere i bildens vänstra hörn syns den "afrikanska hägern".

Elsa som både gillar att åka på utflykt, att utforska nya platser och att bada var förstås i sitt esse...

På vägen från Ängelsberg mot den lilla staden Norberg, passerade vi genom en del av området där den stora skogsbranden härjade förra sommaren. Hela Ängelsberg fick utrymmas under branden och det är egentligen ett mirakel att orten klarade sig för branden hade ödelagt allt bara någon halvkilometer därifrån.



Väl hemma ägnade jag kvällen åt att koka tomatsås på en del av den ovanligt stora tomatskörden. Tomater, lök, vitlök och basilika i skön förening - 100% ekologiskt, gott, gott och så väldigt bra att ha på lut i frysen till både det ena och det andra.



Sist men inte minst vill jag välkomna Jamis till familjen. Jamis är en 5-årig omplaceringskatt som inte kunde bo kvar hos sin gamla familj p g a av allergi och ändrade bostadsförhållanden. Att den stiliga herren kommer att trivas här är jag ganska säker på bara han hittar sin plats bland alla andra katter som finns i området. Tämligen överens är han redan med missen Miranda och Elsa som dock blir lite avundsjuk på matte ibland.


Imorgon kommer det lite närmare beskrivningar av några myntor jag gärna skulle ha i min trädgård men ännu inte lyckats få tag på. Tills dess önskar jag alla en trevlig kväll och en god natts sömn!
// Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar