onsdag 9 september 2015

Humlor och trädgårdsfunderingar

JAG LYCKADES FAKTISKT tas mig hem från jobbet medan solen fortfarande värmde gott idag. Det var svårt, ja rent omöjligt, att börja göra nytta på en gång och jag tog istället en sväng i trädgården med kameran i högsta hugg. Har nyligen införskaffat en Sony med en massa objektiv men det är fortfarande den gamla okomplicerade trotjänaren som används - säkert främst beroende på att jag är lite "teknikfientlig" till min natur och inte tycker att det är det roligaste som finns precis, att lära hur en ny teknikpryl fungerar. Men den nya kameran SKA snart tas i bruk och därmed hoppas jag också kunna publicera lite bättre bilder här på Myntamania.

Sködpaddsörten (Chelone) är en trevlig och tacksam höstperenn som uppenbarligen trivs bra på min magra och steniga mark. Chelonen är vacker i sig själv men extra roligt är det att titta på när humlorna dyker in i den och samlar mat.

Här vankas det godsaker.
Bara lilla humlerumpan syns...
Borta!!!

Efter ett par sekunder är humlan på väg ut igen.

Man förundras över hur de lyckas vända därinne.



Jahapp, då brummar vi vidare till nästa blomma!


"For bumblebees only" - stackars biet har inget att hämta hos sköldpaddsörten!


Mina funderingar denna soliga onsdag handlade om att växter med gula blommor oftast är invasivast (rätta mig gärna om jag har fel) - undantaget myntorna då förstås. Jag har redan beklagat mig över penningbladets framfart men lysingsläktingarna Praktlysing (lysimachia punctata) och Guldlysing (lysimachia ciliata " Firecracker") går inte av för hackor de heller.



Fina Japansk skogsvallmo (hylomecon japonica) har jag planterat i en av de skuggigare delarna av trädgården. Den sprider sig inte så snabbt men är duktig på att "hålla emot" andra invasiva växter enligt mín erfarenhet och pratar vi växter med kraft utöver det vanliga så är väl maskrosen det mest framträdande exemplet. Kanske beror styrkan hos växter som blommar i gula nyanser på att de hämtar lite extra kraft från allas vår gula kraftkälla solen - vad vet jag!


Ett första spadtag blev det på den nya stora rabatten men tyvärr inte så mycket mer. Dygnets ljusa timmar är inte längre så många till antalet och jag får vänta med grävandet till helgen. 

Lev väl!

Hälsningar Anna




2 kommentarer:

  1. Det var ju en intressant iakttagelse. Har faktiskt inte tänkt på om gula blommor är mer invasiva. Här är det nog vita och blå jag får se upp med.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte påstå att jag genomfört någon mer omfattande forskning i ämnet så jag kan mycket väl ha fel om den gula färgen... Du får gärna berätta vilka vita och blå blomster som tenderar att ta över hos dig så att jag vet vilka jag ska vara försiktig med!
    Bästa hälsningar
    Anna

    SvaraRadera