måndag 21 september 2015

Växter uppåt väggarna...

OM MAN SKULLE SÄTTA EN ETIKETT på vilken typ av trädgård jag har - eller rättare sagt är på väg att skapa - så borde det bli "stugträdgård" (fri översättning från eng. cottage garden). Jag har ju en liten stuga och runt omkring den finns min trädgård. En del av trädgården finns också själva stugan, vilket väl också kan anses vara typiskt för just en "stugträdgård" om man nu utgår från britternas idé om densamma.

Rosor, klematis, kaprifol och vildvin klättrar och klänger hej vilt uppåt väggarna och här och där hänger sommarblommor i amplar. En vindruvsplanta finns också på plats minsann.
På försommaren äger rosen Flammentanz hela sydvästväggen och jag brukar lite skämtsamt säga att jag bor i Rosenbad under just dessa veckor.



Lite kort efter att Flammentanzen slagit ut börjar New Dawn (som åtminstone jag håller för att vara vackrast av alla rosor med sina puderrosa, doftande blommor och mörkgröna bladverk) blomma. Att den har vänligheten att komma med nya blomklasar - om än i avtagande omfattning - under hela hösten gör den ännu mer älskad såklart. De båda rosornas färger skär sig mot varandra men vad gör väl det när blomsterprakten är så fantastisk.


New Dawn delar på utrymmet utanför ytterdörren med en kaprifol...



...och runt hörnet täcker en långblommande klematis större delen av väggen.
Klematis med okänt namn och en otrolig växtkraft, som fanns på plats när jag köpte huset.

På http://www.byggnadsvard.se/ finns en mycket intressant och informativ artikel om hur klätterväxter påverkar våra husfasader - negativt eller positivt. Rekommenderas!
Kan man ha mynta "uppåt väggarna" ? Nej någon klätterväxt med myntans egenskaper har jag inte stött på ännu men kanske finns det någon.

Så här såg det ut på "stugträdgårdens" södersida i början av juli - fortfarande återstår mycket jobb innan det blir riktigt ordning och struktur men blommar det gör det!


Ett framtida projekt är att "plantera bort" det mesta av gräsmattan som
ändå växer så dåligt på den magra moränen.

För den intresserade finns på exempelvis www.bhg.com, www.thisoldhouse.com och förstås på Youtube; tips, idéer och instruktionsfilmer om hur man planerar och planterar en klassisk cottage garden.











Att lägga några kvistar mynta i vattnet när du kokar potatis är gott - pröva gärna det om du vill ha omväxling till dillen!

Ha en fin dag!
//Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar