onsdag 2 september 2015

Djurkul och utflyktstips

INGEN TRÄDGÅRD UTAN DJURLIV och inget liv utan djur. Mina två katter Mimmi och Miranda och min hund Elsa finns presenterade här intill men såklart finns det många fler levande varelser runt omkring mig.

Djur på rad eller "djurparad", välj själv ;)
Eftersom husdjuren kräver sin tid och sin omsorg - vilket tar en inte oansenlig del av min dag - så har jag fått begränsa mig till att dela liv med tre päls- och svansbeprydda älsklingar. Men utanför-huset-djur kan man ju faktiskt ha nästan hur många som helst. Fåglar är kanske det man först tänker på och dem ser jag till att locka hit genom att mata flitigt alla årstider  (förutom sommartid då de bara får friskt vatten). Fina förutsättningar för ett rikt fågelliv ger alla boplatser som de gamla ekarna och andra träd häromkring erbjuder. Ovanliga arter visar sig sällan men jag är glad åt fågelbordens vanligaste besökare, åt mängden av domherrar när vintern är kall och åt hackspettar, nötskrikor, kattuggla och andra större fåglar som trivs såväl i min skogsbacke som i den närliggande skogen.

Insekter är en viktig och självklar del av trädgårdslivet. Många hittar hit av sig själva men jag har också en förkärlek för växter som är särskilt attraktiva för humlor, fjärilar, bin med flera - för övrigt en av anledningarna till att jag började intressera mig för och samla på just myntor. 

Kantnepetan (nepeta xx faassenii) älskas av både bin, fjärilar och katter!

Spindlar är också välkomna -
hälsar de på inomhus bär jag försiktigt ut dem.
































En rävhona med ett lite speciellt utseende (hon har ett ovanligt långt och smalt ansikte) besöker min trädgård varje kväll vid skymningstid och har så gjort i snart två års tid. Som bonus visar hon i början av året upp sin "fästman" och i slutet av maj sina halvvuxna ungar. Den nya generationen försvinner emellertid efter bara några dagar, förmodligen "utsparkade" av sin mor räven som är ett ensamlevande djur. Från början matade jag bara med rester från vår personalkyl på jobbet men allt eftersom vi blivit bekanta med varandra så har min "matarinstinkt" ökat och nu får hon varje kväll billig hundmat som tillskott.

Bilden nedan från förra sommaren är ingen perfekt bild och den visar inte ens upp min trädgård på ett fördelaktigt sätt. Däremot illustrerar den hur en igelkott, en räv och en katt kan samsas på en och samma plats bara alla fått tillräckligt med mat - må så vara att gammelkatten Mimmi är lite på sin vakt för tillfället ...



Lite på sin vakt när den kaxiga igelkotten närmar sig, är även Elsa...

Avslutningsvis ett tips på ett mycket trevligt utflyktsmål som jag, min mamma, äldsta dottern och svärsonen besökte i somras.



ROSENGÅRDEN ligger i utkanten av den fina trästaden Nora som är ett utflyktsmål i sig. Av namnet kan förstås att fokus ligger på rosor men här finns också en intressant nyanlagd örtagård där flera olika myntor planterats. Möjlighet att äta en god lunch/fika finns såväl som en utmärkt liten intilliggande plantskola med många lite ovanligare växter i sortimentet. Rosengården är väl värd ett besök alltså - för mer information titta in på  http://www.rosengardenibergslagen.se/

På återseende! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar