onsdag 16 september 2015

Från grönt till gult

KLOROFYLLHALTEN SJUNKER i löven och världen utanför mitt vardagsrumsfönster är en nyans gulare varje morgon. Kontrasterna mellan den del av trädgården som vetter mot norr - på baksidan av huset - och den soldränkta sydvästbelägna framsidan är slående under hösten innan den riktiga kylan kommer och jämnar ut alla olikheter. Medan det fortfarande sprakar av färger på solsidan så är det ingen tvekan om att träd och växter på husets andra sida nu förbereder sin vintervila.


Jag tycker om skillnaden mellan de båda. Uppskattar symboliken i att man kan förhålla sig till sitt öde på olika sätt. Man kan kämpa emot det slutgiltiga med all kraft - in i det sista - som höstastrarna på framsidan gör. Även om de är fulla av rimfrost på morgonen så står de där helt oberörda och powerblommar igen efter bara någon timme i höstsolen. Man kan också välja att omfamna den kommande vinterdvalan redan nu i mitten av september som björkarna gör. Deras blad har redan gulnat och vad vet jag, kanske vill varje betula gå och lägga sig tidigt för att få börja drömma om den vår som kommer...

Runt lilla uteplatsen är det fullt med färg från
tidig vår till slutet av augusti men inte längre.
Hasselbusken skiftar i gult.



Eftersom jag vill bibehålla den stillsamma tonen på norrsidan men ändå gärna vill göra lite höstfint så har jag valt att pynta med hjälp av enkla krukor och sparsmakad taklök sempervivum.




På en bädd av mossa och granne med fetbladet sedum blir den lilla krukan ett verkligt trädgårdssmycke. Bladen i bakgrunden tillhör bergenia bergenia cordifolia.




Jag har "en tagg i halsen" vilket inte är förvånande eftersom halva styrkan på jobbet är förkylda. Ska försöka bota det onda med en stor mugg myntathe och en extra timmes nattsömn.

Önskar er alla en virusfri tillvaro!

// Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar