måndag 14 september 2015

Den nya rabatten

FÖRBEREDELSERNA FÖR DEN NYA RABATTEN pågick en stor del av söndagseftermiddagen. Jag var tvungen att röja undan några småträd och lite sly för att stenmuren skulle synas bättre och för att släppa in mer ljus, så min fars gamla bågsåg (som fällt många träd i skogen på den tid det begav sig) och den nyinköpta grensaxen åkte fram och spaden och grepen ställdes tillbaka in i boden. Tur att det finns gott om både girlpower och envishet här för det krävdes en ordentlig arbetsinsats innan allt var klart. Tur var det nog också att jag hade en tid bokad hos kiropraktorn just idag...


Jag är lite "snål" med allt som växer i min trädgård och vill gärna att ALLT ska komma till nytta på något sätt. Därför återstår fortfarande en hel del jobb med att kvista av stammarna, lägga löven på komposten och såga upp ved. 

En bit ekstam fick vara kvar. Vi får se om den blir stöd till en klätterväxt eller kommer att fylla någon annan funktion framöver.
Närmast stenmuren kommer lundväxter som gärna sprider sig att planteras. Några liljekonvaljblad upptäckte jag under röjningen till min glädje redan finns där!
Att jobba med att skapa förutsättningar för nästa års trädgårdsfröjder är förstås roligt men det finns andra glädjeämnen också t ex att jordärtskockorna blommar, det hinner de nämligen inte alltid göra här.



Glad är jag också över att den robusta grapemyntan - som är den mest senblommande av myntorna i min trädgård - nu står i full blom. Grapemyntan är inte lika invasiv som andra myntor och kan med fördel planteras i en vanlig rabatt (tycker åtminstone jag).




Må så gott i det septemberrusk som nu stundar - imorgon hoppas jag kunna publicera en skiss över hur jag tänkt mig den nya rabatten!
// Anna



                                                                              
                                                                                                                                                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar